Till min far, min mor och min bror.



Efter våra heta diskussioner i Australien om skillnaden mellan ironi och sarkasm har jag nu efter några månaders googlande hittat en perfekt förklaring på att jag och Robin kanske hade rätt:

Här är exempel:

Ironi och sarkasm är två helt skilda saker.
Att vara sarkastisk betyder att man säger något som är tvärtemot det man menar. Ironi är en lustig/osannolik händelse som inträffar.

Exempel på sarkasm:
"Ja, den tröjan var ju verkligen jättefin. Inte."

Exempel på ironi kan vara att man väljer att ta cykeln till jobbet för att förbättra sin hälsa, men att man då istället sträcker lårmuskeln och får gå med kryckor i 2 veckor.


Det ÄR alltså ändå kanske fel när folk hela tiden säger att de är ironiska när de säger något som egentligen skall vara motsatsen.

Wikipedia säger annat men jag vill inte tro på wikipedia den här gången.

På engelska märker man skillnaden tydligt. Alanis Morisettes låt Ironic, innehåller massor exempel på ironiska händelser och aldrig att man skulle säga I was being ironic om man säger något där man menar motsatsen. Då heter det nog I was being sarcastic.

Läs hela det här forumet

Är det någon som vet sanningen i det här! Jag tycker att alla använder ordet ironi för allting nuförtiden!? Jag ser rött varje gång någon säger ordet ironi , för jag har i flera år envisats med att ironi och sarkasm har två helt olika betydelser.

Jag är lite envis.



Kommentarer
Postat av: valmaa

tycker du har helt rätt, det är stor skillnad på dom :)

2011-04-04 @ 15:37:44
URL: http://heyyou2.tumblr.com
Postat av: sophia

du har så rätt! detta är dessutom något som vi litteraturvetare bör veta, speciellt då vi ska förklara kännetecken för vissa författare och poeter. jag stör mig också på folk som säger att de är ironiska, då de är sarkastiska. besserwisser och punktknullare som jag i hemlighet är :D

2011-04-04 @ 17:25:06
URL: http://luftslott.ratata.fi
Postat av: Markus

Man pratar ju också om "ödets ironi", som just betyder att något osannolikt, lustigt och/eller motsägelsefullt inträffat.



Jag håller med :)

2011-04-04 @ 18:55:50
Postat av: Fadrin

Ironi och sarcasm har olika betydelser men är besläktade. Ironi är när man säger något men menar något annat i en positiv bemärkelse, ofta också roligt. Sarkasm är när man säger något som gör en offer för löje. Dvs när man inte gillar något eller är arg på någon/något - negativt.



Kolla länken: http://www.differencebetween.net/miscellaneous/difference-between-irony-and-sarcasm/



Envisheten är ärvd av både mor och far säkert i många led bakåt.

2011-04-05 @ 12:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0